Πήγε να επισκεφθεί την Ακρόπολη αλλά έκανε το λαθος να πάρει μαζί της και το βρέφος της. Και όχι μόνο δεν την βοήθησαν αλλά της απαγόρευσαν κιόλας την είσοδο.
Η μητέρα κατήγγειλε το θέμα στον Συνήγορο του Πολίτη αλλά απάντηση για την ταλαιπωρια της δεν πήρε ακόμη κι ας έχουν πεεράσει από τότε 4 μήνες!
Διαβάστε εδώ την αναφορά του Συνηγόρου του Πολίτη στις αρμόδιες αρχές
Αθήνα, 14-03-2011
Αριθμ. Φακ. 137926
Αριθμ. Πρωτ.: 4031/2/16-02-2011
Α)ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Πλατεία Καρύτση 12,
105 61 Αθήνα Β) Α ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ Μακρυγιάννη 2-4
117 42 Αθήνα
Θέμα: Άρνηση δυνατότητας προσεγγίσεως του Αρχαιολογικού Χώρου Ακροπόλεως από μητέρα με βρεφικό αμαξίδιο δια της χρήσης του ειδικού ανελκυστήρα για άτομα με κινητικές δυσκολίες
Αξιότιμες κυρίες,
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το άρ. 103 § 9 του Συντάγματος και το ν.3094/2003 εξετάζει αναφορά της κυρίας ******* σχετικά με τις υπηρεσίες σας.
Ειδικότερα, όπως διατείνεται η αναφερόμενη, απέστειλε ταχυδρομικά προς τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΤ συστημένη επιστολή διαμαρτυρίας (αρ. παραστατικού 04085011600010884/ 11/10/2010/TUN 300-4085-1-1822479-1), προκειμένου να καταγγείλει τη δύσθυμη και απρόθυμη συμπεριφορά των αρμοδίων υπαλλήλων φύλαξης του αρχαιολογικού χώρου της Ακροπόλεως, όσον αφορά στην πρόσβασή της στο χώρο ως συνοδός βρέφους σε παιδικό καροτσάκι. Μέχρι σήμερα, όπως μας αναφέρει η θιγόμενη, η καταγγελία της δεν έτυχε έγγραφης απάντησης,
παρά την παρέλευση τεσσάρων και πλέον μηνών. Ωστόσο, όπως προέκυψε από τηλεφωνική επαφή της χειρίστριας της υπόθεσης κ. Πετούση με την υπεύθυνη αρχαιολόγο της Ακροπόλεως στις 22 και 24-02-2011, τόσο η ΓΔΑ όσο και η Α΄ ΕΠΚΑ έχει υπόψη της το ανακύψαν ζήτημα, για το οποίο ζητήθηκε η αποστολή εγγράφου της Αρχής, προκειμένου να απαντηθούν τα όποια ερωτήματά της.
Συγκεκριμένα, η κα ******** διαμαρτυρήθηκε με την ως άνω επιστολή της για την ταλαιπωρία που υπέστη κατά την επίσκεψή της στον παραπάνω αρχαιολογικό χώρο στις 01-10-2010, δεδομένου ότι δεν της επετράπη η είσοδος με το βρεφικό αμαξίδιο, με το οποίο μετέφερε το μωρό της, ηλικίας 12 μηνών, συνοδεύοντας παράλληλα δύο ακόμη παιδιά, ηλικίας 8 και 4μισι ετών. Η αναφερόμενη διαμαρτύρεται επίσης για την απουσία σχετικής σήμανσης πλησίον του εκδοτηρίου εισιτηρίων περί απαγόρευσης εισόδου στα βρεφικά καρότσια (η οποία έχει τοποθετηθεί μόνο στην κύρια είσοδο πλησίον του Ηρωδείου). Από την αρμόδια υπάλληλο της υπεδείχθη να κατευθυνθεί από το εκδοτήριο εισιτηρίων προς την είσοδο του χώρου, όπου διατηρείται ιματιοθήκη, προκειμένου να αφήσει για φύλαξη το καρότσι και να εισέλθει ακολουθώντας το κλιμακωτό μονοπάτι και κρατώντας στην αγκαλιά το μωρό. Επειδή η συγκεκριμένος τρόπος πρόσβασης έθετε σε κίνδυνο την ίδια και το βρέφος, ζήτησε τη διευκόλυνση προσβασιμότητας ατόμων που συνοδεύουν αμαξίδια, δια της χρήσης του ειδικού ανελκυστήρα και της ειδικής διαδρομής για ΑμεΑ. Το αίτημά της δεν έγινε δεκτό, με το αιτιολογικό ότι το βρεφικό καροτσάκι εξαιρείται της χρήσης, διότι δύναται να προκαλέσει φθορές στις αρχαιότητες. Κατόπιν τούτου η αναφερόμενη ζήτησε να επιβεβαιώσει την ως άνω απαγόρευση μέσω του κανονισμού λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου ή άλλης σχετικής διάταξης. Σχετικώς η συστηθείσα ως αρχιφύλακας -όπως ισχυρίζεται η κα *******- παρέπεμψε τη θιγόμενη στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, ενώ προκειμένου να της επιστραφεί το καταβληθέν ποσό για το εισιτήριο της ζητήθηκε να μεταβεί εκ νέου (συνοδεύοντας πάντα τα τρία της παιδιά) στο εκδοτήριο, που αυτό είχε αρχικώς αγορασθεί.
Με αφορμή τα ανωτέρω θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο Συνήγορος του Πολίτη, ως φορέας για την προώθηση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και για την καταπολέμηση των διακρίσεων λόγω ηλικίας, αναπηρίας κ.λπ. (βλ. ν. 3304/2005, οδηγίες 2000/43/ΕΚ και 2000/78/ΕΚ, αλλά και ν. 3769.2009, οδηγία 2004/113/ΕΚ ) είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε ζητήματα που αφορούν στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών, ώστε να προστατευθεί η ιδιωτική κι η οικογενειακή ζωή εμποδιζόμενων ατόμων και οι συναλλαγές που γίνονται στο πλαίσιό της. Ως εμποδιζόμενα άτομα νοούνται όσοι εμποδίζονται από το λανθασμένο σχεδιασμό και τους άλλους φραγμούς στην πόλη σε όλους τους τομείς της καθημερινής τους ζωής. Σε αυτά συγκαταλέγονται -μεταξύ άλλων- και τα άτομα που χρησιμοποιούν ή οδηγούν οποιοδήποτε τύπο αμαξιδίου κι έχουν δυσκολία στην κίνηση, οι έγκυες γυναίκες, τα άτομα τρίτης ηλικίας, τα προεφηβικά άτομα, όσοι μεταφέρουν βάρη κλπ. Για το λόγο αυτό ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι δε συνιστά διάκριση η λήψη ειδικών μέτρων με σκοπό την αντιστάθμιση μειονεκτημάτων λόγω αναπηρίας, ηλικίας, περιορισμένης κινητικότητας κλπ, εν προκειμένω η θέσπιση μέτρων που αποβλέπουν στη δημιουργία διευκολύνσεων εμποδιζόμενων ατόμων στην ισότιμη συμμετοχή τους στο πολιτιστικό περιβάλλον. Στην εν λόγω περίπτωση, τόσο η μητέρα που οδηγούσε το παιδικό καροτσάκι ως άτομο με δυσκολία στην κίνηση, όσο και τα τρία της παιδιά, ως άτομα με παροδικά μειωμένη αντίληψη εμποδίων και κινδύνων λόγω ηλικίας και με δυσκολία στην κίνηση, όφειλαν να τύχουν διευκόλυνσης.
Στο βαθμό που η Πολιτεία αναλαμβάνει δράση ευαισθητοποίησης κατά των διακρίσεων στη συμμετοχή στις πολιτιστικές και τουριστικές υποδομές έχει επιδιώξει την εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με την κοινοτική, καταργώντας κάθε διάταξη που αντιβαίνει στην αρχή για την καταπολέμηση των διακρίσεων. Στο ως άνω πλαίσιο ψηφίστηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού της Ε.Ε. ψήφισμα με θέμα την «Προσβασιμότητα των ΑμεΑ στις πολιτιστικές υποδομές», ενώ το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης συμμετείχε ως εταίρος σε πρόγραμμα της Ε.Ε. (με την επωνυμία OSSATE), που αφορά στην προώθηση της προσβασιμότητας για όλους στους κάθε είδους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, σας παρακαλούμε να απαντήσετε στη σχετική διαμαρτυρία, γνωρίζοντάς μας παράλληλα τις απόψεις σας των υπηρεσιών σας σχετικά με την προσβασιμότητα εμποδιζόμενων ατόμων σε χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ειδικότερα θα θέλαμε να μας ενημερώσετε: α) σχετικά με τη νομιμότητα της απαγόρευσης προσέγγισης του αρχαιολογικού χώρου Ακροπόλεως σε οδηγούς βρεφικού καροτσιού, παραθέτοντας τις αντίστοιχες διατάξεις και β) σχετικά με το λόγο απουσίας ενημερωτικής πινακίδας στο χώρο των εκδοτηρίων με συγκεκριμένη πληροφόρηση και αναλυτικά στοιχεία που θα προσδιορίζουν την προσβασιμότητα του χώρου, ανάλογα με το είδος περιορισμού που υφίσταται το εμποδιζόμενο άτομο.
Σε αντίθετη περίπτωση, παρακαλούμε υπό το πνεύμα των προεκτεθέντων να μεριμνήσετε εφεξής για την προστασία και διασφάλιση της πλήρους και ισότιμης απόλαυσης του δικαιώματος πρόσβασης στο πολιτιστικό περιβάλλον των μητέρων ή συνοδών εν γένει μικρών παιδιών που είναι επιφορτισμένες με την μεταφορά τους, (με παράλληλη αφαίρεση της απαγορευτικής σήμανσης στην είσοδο), καθότι δεν είναι σύννομο και δίκαιο να παρακωλύεται η μητέρα/συνοδός βρέφους επ’ ουδενί λόγο ως προς την προσβασιμότητα, εφόσον η ως άνω διευκόλυνση κινείται στα πλαίσια της κείμενης νομοθεσίας και δεν παραβαίνει διατάξεις νόμου.
Για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση θα είμαστε στη διάθεσή σας.
Με τιμή
Ευαγγελία Κ. Μπαλλά
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
nocomments
Η μητέρα κατήγγειλε το θέμα στον Συνήγορο του Πολίτη αλλά απάντηση για την ταλαιπωρια της δεν πήρε ακόμη κι ας έχουν πεεράσει από τότε 4 μήνες!
Διαβάστε εδώ την αναφορά του Συνηγόρου του Πολίτη στις αρμόδιες αρχές
Αθήνα, 14-03-2011
Αριθμ. Φακ. 137926
Αριθμ. Πρωτ.: 4031/2/16-02-2011
Α)ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΝΣΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Πλατεία Καρύτση 12,
105 61 Αθήνα Β) Α ΕΦΟΡΕΙΑ ΠΡΟΪΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΛΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ Μακρυγιάννη 2-4
117 42 Αθήνα
Θέμα: Άρνηση δυνατότητας προσεγγίσεως του Αρχαιολογικού Χώρου Ακροπόλεως από μητέρα με βρεφικό αμαξίδιο δια της χρήσης του ειδικού ανελκυστήρα για άτομα με κινητικές δυσκολίες
Αξιότιμες κυρίες,
Ο Συνήγορος του Πολίτη στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του κατά το άρ. 103 § 9 του Συντάγματος και το ν.3094/2003 εξετάζει αναφορά της κυρίας ******* σχετικά με τις υπηρεσίες σας.
Ειδικότερα, όπως διατείνεται η αναφερόμενη, απέστειλε ταχυδρομικά προς τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟΤ συστημένη επιστολή διαμαρτυρίας (αρ. παραστατικού 04085011600010884/ 11/10/2010/TUN 300-4085-1-1822479-1), προκειμένου να καταγγείλει τη δύσθυμη και απρόθυμη συμπεριφορά των αρμοδίων υπαλλήλων φύλαξης του αρχαιολογικού χώρου της Ακροπόλεως, όσον αφορά στην πρόσβασή της στο χώρο ως συνοδός βρέφους σε παιδικό καροτσάκι. Μέχρι σήμερα, όπως μας αναφέρει η θιγόμενη, η καταγγελία της δεν έτυχε έγγραφης απάντησης,
παρά την παρέλευση τεσσάρων και πλέον μηνών. Ωστόσο, όπως προέκυψε από τηλεφωνική επαφή της χειρίστριας της υπόθεσης κ. Πετούση με την υπεύθυνη αρχαιολόγο της Ακροπόλεως στις 22 και 24-02-2011, τόσο η ΓΔΑ όσο και η Α΄ ΕΠΚΑ έχει υπόψη της το ανακύψαν ζήτημα, για το οποίο ζητήθηκε η αποστολή εγγράφου της Αρχής, προκειμένου να απαντηθούν τα όποια ερωτήματά της.
Συγκεκριμένα, η κα ******** διαμαρτυρήθηκε με την ως άνω επιστολή της για την ταλαιπωρία που υπέστη κατά την επίσκεψή της στον παραπάνω αρχαιολογικό χώρο στις 01-10-2010, δεδομένου ότι δεν της επετράπη η είσοδος με το βρεφικό αμαξίδιο, με το οποίο μετέφερε το μωρό της, ηλικίας 12 μηνών, συνοδεύοντας παράλληλα δύο ακόμη παιδιά, ηλικίας 8 και 4μισι ετών. Η αναφερόμενη διαμαρτύρεται επίσης για την απουσία σχετικής σήμανσης πλησίον του εκδοτηρίου εισιτηρίων περί απαγόρευσης εισόδου στα βρεφικά καρότσια (η οποία έχει τοποθετηθεί μόνο στην κύρια είσοδο πλησίον του Ηρωδείου). Από την αρμόδια υπάλληλο της υπεδείχθη να κατευθυνθεί από το εκδοτήριο εισιτηρίων προς την είσοδο του χώρου, όπου διατηρείται ιματιοθήκη, προκειμένου να αφήσει για φύλαξη το καρότσι και να εισέλθει ακολουθώντας το κλιμακωτό μονοπάτι και κρατώντας στην αγκαλιά το μωρό. Επειδή η συγκεκριμένος τρόπος πρόσβασης έθετε σε κίνδυνο την ίδια και το βρέφος, ζήτησε τη διευκόλυνση προσβασιμότητας ατόμων που συνοδεύουν αμαξίδια, δια της χρήσης του ειδικού ανελκυστήρα και της ειδικής διαδρομής για ΑμεΑ. Το αίτημά της δεν έγινε δεκτό, με το αιτιολογικό ότι το βρεφικό καροτσάκι εξαιρείται της χρήσης, διότι δύναται να προκαλέσει φθορές στις αρχαιότητες. Κατόπιν τούτου η αναφερόμενη ζήτησε να επιβεβαιώσει την ως άνω απαγόρευση μέσω του κανονισμού λειτουργίας του αρχαιολογικού χώρου ή άλλης σχετικής διάταξης. Σχετικώς η συστηθείσα ως αρχιφύλακας -όπως ισχυρίζεται η κα *******- παρέπεμψε τη θιγόμενη στην αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων, ενώ προκειμένου να της επιστραφεί το καταβληθέν ποσό για το εισιτήριο της ζητήθηκε να μεταβεί εκ νέου (συνοδεύοντας πάντα τα τρία της παιδιά) στο εκδοτήριο, που αυτό είχε αρχικώς αγορασθεί.
Με αφορμή τα ανωτέρω θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι ο Συνήγορος του Πολίτη, ως φορέας για την προώθηση της αρχής της ίσης μεταχείρισης και για την καταπολέμηση των διακρίσεων λόγω ηλικίας, αναπηρίας κ.λπ. (βλ. ν. 3304/2005, οδηγίες 2000/43/ΕΚ και 2000/78/ΕΚ, αλλά και ν. 3769.2009, οδηγία 2004/113/ΕΚ ) είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος σε ζητήματα που αφορούν στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αυτών, ώστε να προστατευθεί η ιδιωτική κι η οικογενειακή ζωή εμποδιζόμενων ατόμων και οι συναλλαγές που γίνονται στο πλαίσιό της. Ως εμποδιζόμενα άτομα νοούνται όσοι εμποδίζονται από το λανθασμένο σχεδιασμό και τους άλλους φραγμούς στην πόλη σε όλους τους τομείς της καθημερινής τους ζωής. Σε αυτά συγκαταλέγονται -μεταξύ άλλων- και τα άτομα που χρησιμοποιούν ή οδηγούν οποιοδήποτε τύπο αμαξιδίου κι έχουν δυσκολία στην κίνηση, οι έγκυες γυναίκες, τα άτομα τρίτης ηλικίας, τα προεφηβικά άτομα, όσοι μεταφέρουν βάρη κλπ. Για το λόγο αυτό ο Συνήγορος του Πολίτη θεωρεί ότι δε συνιστά διάκριση η λήψη ειδικών μέτρων με σκοπό την αντιστάθμιση μειονεκτημάτων λόγω αναπηρίας, ηλικίας, περιορισμένης κινητικότητας κλπ, εν προκειμένω η θέσπιση μέτρων που αποβλέπουν στη δημιουργία διευκολύνσεων εμποδιζόμενων ατόμων στην ισότιμη συμμετοχή τους στο πολιτιστικό περιβάλλον. Στην εν λόγω περίπτωση, τόσο η μητέρα που οδηγούσε το παιδικό καροτσάκι ως άτομο με δυσκολία στην κίνηση, όσο και τα τρία της παιδιά, ως άτομα με παροδικά μειωμένη αντίληψη εμποδίων και κινδύνων λόγω ηλικίας και με δυσκολία στην κίνηση, όφειλαν να τύχουν διευκόλυνσης.
Στο βαθμό που η Πολιτεία αναλαμβάνει δράση ευαισθητοποίησης κατά των διακρίσεων στη συμμετοχή στις πολιτιστικές και τουριστικές υποδομές έχει επιδιώξει την εναρμόνιση της εθνικής νομοθεσίας με την κοινοτική, καταργώντας κάθε διάταξη που αντιβαίνει στην αρχή για την καταπολέμηση των διακρίσεων. Στο ως άνω πλαίσιο ψηφίστηκε στο Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού της Ε.Ε. ψήφισμα με θέμα την «Προσβασιμότητα των ΑμεΑ στις πολιτιστικές υποδομές», ενώ το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης συμμετείχε ως εταίρος σε πρόγραμμα της Ε.Ε. (με την επωνυμία OSSATE), που αφορά στην προώθηση της προσβασιμότητας για όλους στους κάθε είδους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, σας παρακαλούμε να απαντήσετε στη σχετική διαμαρτυρία, γνωρίζοντάς μας παράλληλα τις απόψεις σας των υπηρεσιών σας σχετικά με την προσβασιμότητα εμποδιζόμενων ατόμων σε χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος. Ειδικότερα θα θέλαμε να μας ενημερώσετε: α) σχετικά με τη νομιμότητα της απαγόρευσης προσέγγισης του αρχαιολογικού χώρου Ακροπόλεως σε οδηγούς βρεφικού καροτσιού, παραθέτοντας τις αντίστοιχες διατάξεις και β) σχετικά με το λόγο απουσίας ενημερωτικής πινακίδας στο χώρο των εκδοτηρίων με συγκεκριμένη πληροφόρηση και αναλυτικά στοιχεία που θα προσδιορίζουν την προσβασιμότητα του χώρου, ανάλογα με το είδος περιορισμού που υφίσταται το εμποδιζόμενο άτομο.
Σε αντίθετη περίπτωση, παρακαλούμε υπό το πνεύμα των προεκτεθέντων να μεριμνήσετε εφεξής για την προστασία και διασφάλιση της πλήρους και ισότιμης απόλαυσης του δικαιώματος πρόσβασης στο πολιτιστικό περιβάλλον των μητέρων ή συνοδών εν γένει μικρών παιδιών που είναι επιφορτισμένες με την μεταφορά τους, (με παράλληλη αφαίρεση της απαγορευτικής σήμανσης στην είσοδο), καθότι δεν είναι σύννομο και δίκαιο να παρακωλύεται η μητέρα/συνοδός βρέφους επ’ ουδενί λόγο ως προς την προσβασιμότητα, εφόσον η ως άνω διευκόλυνση κινείται στα πλαίσια της κείμενης νομοθεσίας και δεν παραβαίνει διατάξεις νόμου.
Για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση θα είμαστε στη διάθεσή σας.
Με τιμή
Ευαγγελία Κ. Μπαλλά
Βοηθός Συνήγορος του Πολίτη
nocomments
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου