Του Δικηγόρου Μιχάλη Δημητρακόπουλου
Στην σημερινή δραματική οικονομική συγκυρία έχουμε υποχρέωση όλοι μας να μοιρασθούμε δημόσια τις επαγγελματικές μας εμπειρίες σε οικονομικά ζητήματα, ώστε να ενισχυθεί ο κοινωνικός διάλογος και από απόψεις καθημερινών ανθρώπων, οι οποίοι...
συμμετέχουν ενεργά στο οικονομικό γίγνεσθαι.
1. ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥΥπάρχουν καταθέσεις δισεκατομμυρίων ευρώ χιλιάδων Ελλήνων στην Ελβετία, στο Λιχνενστάιν, στις Παρθένους Νήσους, και αλλού, οι οποίες υποκρύπτονται πίσω από νομικά μορφώματα off-shores εταιρειών. Αξιόπιστοι χρηματοπιστωτικοί παράγοντες από το εξωτερικό, με έχουν ενημερώσει ότι είναι ειλημμένη απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να φορολογηθούν -εντός διετίας- οι πραγματικοί ιδιοκτήτες (φυσικά πρόσωπα) των off-shores, τα στοιχεία των οποίων είναι -ήδη- γνωστά στα πιστωτικά ιδρύματα. Η Ελληνική Πολιτεία ενδείκνυται να δώσει μια τελευταία παράταση στον Νόμο 3842/10, περί επαναπατρισμού κεφαλαίων του εξωτερικού, ώστε να δηλωθούν τα ανωτέρω ποσά και να καταβληθεί εφάπαξ o προβλεπόμενος φόρος 8% επί των κεφαλαίων με δυνατότητα να παραμείνουν αυτά στο εξωτερικό, με την προϋπόθεση καταβολής του αναλογούντος φόρου επί των τόκων. Συγχρόνως να διασφαλισθεί η ανωνυμία, προκειμένου να αποφευχθούν εγκληματικές ενέργειες σε βάρος τους (απαγωγές κ.λ.π.).
Η συναινετική αυτή λύση προκρίνεται από τις χρονοβόρες διαδικασίες αντιδικίας με τους φορολογούμενους, οι οποίες είναι αμφιβόλου αποτελεσματικότητας. Άλλωστε η σύμβαση Ελβετίας – Γερμανίας για τις καταθέσεις Γερμανών πολιτών στην Ελβετία, την οποίαν θέλουμε να υιοθετήσουμε, καρκινοβατεί εδώ και 2 χρόνια.
2. ΚΑΤΑΘΕΣΕΙΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ
Αντιπαραβάλλοντας τις καταθέσεις εσωτερικού με τα δηλωθέντα εισοδήματα στην Εφορία διαπιστώνεται μια τεράστια δυσαναλογία, που πιστοποιεί την εκτεταμένη φοροδιαφυγή. Αν συνυπολογίσουμε και τα χρήματα, που είναι κρυμμένα στα σεντούκια και στα χρηματοκιβώτια, τότε τα ποσά ανέρχονται σε δυσθεώρητα ύψη.
Στις έκτακτες συνθήκες, που βιώνουμε, πιστεύω, ότι θα συνέβαλε θετικά, εάν το νομικό καθεστώς (Ν. 3842/10), που ίσχυσε για τις καταθέσεις του εξωτερικού, εφαρμοσθεί αναλογικά και για αυτές της ημεδαπής. Δηλαδή, όποιος επιθυμεί να δηλώσει στην Εφορία τις μη φορολογημένες τραπεζικές του καταθέσεις, καθώς και τα χρήματα, που πιθανόν αποκρύπτει στο σπίτι του, καταβάλλοντας δε φόρο 8% επί του Κεφαλαίου, να νομιμοποιήσει φορολογικά τα χρηματικά του αποθέματα.
Η ανωτέρω νομοθετική παρέμβαση επιβάλλεται και για λόγους φορολογικής ισότητας, γιατί δεν είναι ορθόν μόνον οι καταθέσεις του εξωτερικού να «περαιώνονται» φορολογικά και στον αντίποδα ο αδήλωτος ιδιωτικός πλούτος στην Ελλάδα να εγκλωβίζεται σε ντουλάπες και ντιβάνια.
3. Φ.Π.Α.
Όσοι έχουν ζητήσει την νομική μου συνδρομή για να αντιμετωπίσουν κατηγορίες σχετικές με την μη απόδοση Φ.Π.Α., υπολαμβάνουν τον Φ.Π.Α. ως δικό τους εισόδημα, και στην πράξη τον χρησιμοποιούν ως κεφάλαιο κίνησης. Με κυρίαρχη αυτή την αντίληψη στην αγορά και 40% να φθάσει ο Φ.Π.Α., θα πληρώνει ο ταλαίπωρος πολίτης, αλλά τα χρήματα του δεν θα φθάνουν ποτέ στα Δημόσια Ταμεία. Ως λύση αχνοφαίνεται η θέσπιση νομικού πλαισίου, ώστε ο Φ.Π.Α. να πιστώνεται απευθείας στο Δημόσιο και να μην διέρχεται καθόλου από την τσέπη του επιτηδευματία. Αν εφαρμοσθεί αυτό, βέβαιον είναι ότι η αύξηση των δημόσιων εσόδων θα οδηγήσει στην μείωση των συντελεστών Φ.Π.Α., προς όφελος της ανταγωνιστικότητας της Ελληνικής Οικονομίας.
4. ΠΛΑΣΤΑ – ΕΙΚΟΝΙΚΑ ΤΙΜΟΛΟΓΙΑ
Με τα πλαστά και εικονικά τιμολόγια διαπράττονται τα μεγαλύτερα εγκλήματα κατά των Ελλήνων φορολογουμένων. Υπάρχουν χιλιάδες εταιρείες μαϊμούδες, οι οποίες συνιστώνται για λίγες μέρες, προκειμένου να εκδώσουν εικονικά τιμολόγια, τα οποία χρησιμοποιούνται, προκειμένου να διογκωθούν οι δαπάνες και να υπάρξουν παράνομες επιστροφές Φ.Π.Α. κ.λ.π.
Η ποινική δικαστηριακή εμπειρία έχει καταδείξει ότι ζημιώνεται δισεκατομμύρια ευρώ το χρόνο το δημόσιο από την διακίνηση πλαστών και εικονικών τιμολογίων, με αφανείς πρωταγωνιστές -κατά κανόνα- επίορκους εφοριακούς. Επικεντρώνω την κριτική μου στους εφοριακούς, γιατί ένα εικονικό τιμολόγιο βοά και είναι πιο εύκολο να αποκαλυφθεί από ένα πλαστό χαρτονόμισμα. Στην Γαλλία, στην Γερμανία και σε άλλες σοβαρές χώρες υπάρχουν πληροφοριακά συστήματα, που σε λίγα λεπτά εντοπίζουν τα εικονικά τιμολόγια και δεν επαφίενται στην συνείδηση του εκάστοτε ελεγκτή. Γιατί να μην εισάγουμε και εμείς αυτά τα συστήματα, προκειμένου να εξαλείψουμε το σάρκωμα των πλαστών και εικονικών τιμολογίων;
5. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΑΔΙΚΗΜΑΤΑ
Τα φορολογικά αδικήματα (πλημμελήματα, κακουργήματα) δεν έχουν ως σκοπό να οδηγήσουν τους φορολογούμενους στη φυλακή, αλλά να διασφαλίσουν τα δημόσια έσοδα, τα οποία μετουσιώνονται σε μισθούς, συντάξεις, έργα υποδομής, παιδεία, ασφάλεια, άμυνα κ.ο.κ. Ο φορολογικός διακανονισμός έχει ως αποτέλεσμα την μη άσκηση ποινικής δίωξης. Ακόμα -όμως- και αν έχει ασκηθεί κακουργηματική δίωξη για μη καταβολή Φ.Π.Α. άνω των 75.000 ευρώ ετησίως ή φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ ετησίως, ο εκ των υστέρων αξιόχρεος φορολογικός συμβιβασμός αποκλείει τον εγκλεισμό στην φυλακή. Επειδή -όμως- η εκτεταμένη φοροδιαφυγή δυναμιτίζει τα θεμέλια της κοινωνικής συνοχής, θεωρώ ότι τα φορολογικά αδικήματα πρέπει να έχουν μεγαλύτερο χρόνο παραγραφής, αλλά να αναστέλλονται τα μέτρα δικονομικού καταναγκασμού καθ’ όλη τη διάρκεια, που ο υπόχρεος προσφεύγει στην Διοικητική Δικαιοσύνη ή είναι σε εξέλιξη διοικητικός συμβιβασμός.
6. ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Οι επενδύσεις μόνον μπορούν να δημιουργήσουν ανάπτυξη, να αυξήσουν την απασχόληση, να πολεμήσουν την ανεργία, να δημιουργήσουν πλεονάσματα που θα φέρουν υψηλότερους μισθούς, συντάξεις, προνοιακά επιδόματα κ.ο.κ. Πώς -όμως- θα έλθει να επενδύσει μια σοβαρή εταιρεία στην χώρα μας, όταν υπάρχει η εμπειρία μιας κορυφαίας Γαλλικής εταιρείας, η οποία δαπάνησε εκατομμύρια ευρώ για να κατασκευάσει Αιολικά Πάρκα στα Ορεινά της Αμφίσσης, κατόπιν άδειας του Ελληνικού Δημοσίου, και κατά την υλοποίηση της επένδυσης χρειάσθηκε να κάνω πλειάδα δικαστηρίων στο Ειρηνοδικείο Ιτέας και στο Πλημμελειοδικείο Αμφίσσης, προκειμένου να κατορθώσουμε να αποβληθεί ο συμπαθής τσοπάνης, που εμπόδιζε το επενδυτικό πλάνο, γιατί πίστευε ότι οι βουνοκορφές ήσαν ιδιοκτησία του, επειδή έβοσκε εκεί τα πρόβατα….!!!! Το δράμα αυτό αντιμετωπίζουν χιλιάδες επενδυτές. Για να γίνουν ελκυστικές οι επενδύσεις στη χώρα μας απαιτείται να υπάρξει σαφές νομικό πλαίσιο, το οποίο θα επιτρέπει την ακώλυτη εξέλιξη των, το Δημόσιο όπου παραχωρεί εκτάσεις, να υπεισέρχεται αυτό στην θέση του διαδίκου και όχι ο επενδυτής, οι δε τυχόν δικαστικές διενέξεις να ολοκληρώνονται αμετάκλητα εντός 6μήνου (Πολιτικά-Διοικητικά Δικαστήρια).
7. Ιωάννης Τέντες, Ιωάννης Διώτης, Γρηγόριος Πεπόνης, εγγυητές της ισονομίας
Οι κ.κ. Ιωάννης Τέντες, Ιωάννης Διώτης και Γρηγόριος Πεπόνης είναι διακεκριμένοι Εισαγγελείς, με βαθειά νομική κατάρτιση και αίσθηση του λειτουργήματός τους. Η παρουσία τους ανανεώνει την ελπίδα στους χειμαζόμενους πολίτες ότι επιτέλους θα πληρώσουν και οι ισχυροί το χρέος τους στην πατρίδα. Ο κ. Ιωάννης Τέντες, Εισαγγελέας του Α.Π. θωρακίζει με την παρουσία του την ανεξαρτησία των Εισαγγελέων κ.κ. Ιωάννη Διώτη και Γρηγόρη Πεπόνη, στην προσπάθεια τους η συνταγματική ισονομία -επιτέλους- να εγκατασταθεί στην Ελληνική κοινωνία. Ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου εγγυάται ότι οι Εισαγγελείς θα εφαρμόσουν τον νόμο και σε ανθρώπους, που μέχρι σήμερα έχαιραν ασυλίας και προνομίων.
Συγχρόνως όμως ο κ. Τέντες υπενθυμίζει σ’ όλους τους Εισαγγελείς, ότι οι πρωτοβουλίες τους πρέπει να είναι σύμφωνες -πάντα- με την νομολογία του Αρείου Πάγου και ότι ο νεοπαγής θεσμός της Ποινικής Συνδιαλλαγής πρέπει να εφαρμοσθεί, γιατί συμβάλλει θετικά στην επανόρθωση των οικονομικών ζημιών και της κοινωνικής ειρήνης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου